Goedgekeurd kwaliteitsstatuut ggz – vrijgevestigden
Format C
Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen generalistische basisggz
en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar
te maken. Dit betreft een goedgekeurd kwaliteitsstatuut.
I. Algemene informatie
1. Gegevens ggz-aanbieder
Naam regiebehandelaar: P. A. Poolman
BIG-registraties: 19057715425
AGB-code persoonlijk: 94003749
Praktijk informatie 1
Naam praktijk zoals bekend bij KVK: Peter Poolman Gz-psycholoog
E-mailadres: peterpoolman@planet.nl
KvK nummer: 67203868
Website: www.peterpoolman.nl
AGB-code praktijk: 94065503
2. Biedt zorg aan in
Omdat in het Zorgprestatiemodel nog wordt gewerkt met een onderscheid in basis- en
specialistische ggz wordt tijdelijk deze vraag ook opgenomen in het kwaliteitsstatuut. Dit onderscheid
zal in de toekomst vervallen en dan blijft uitsluitend de indeling in categorieën over.
2a.
Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk.
de generalistische basis-ggz
de gespecialiseerde-ggz
2b.
Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk.
Categorie A
Categorie B
Categorie C
3. Beschrijving aandachtsgebieden/zorgaanbod
Patiënten/cliënten kunnen met de volgende problematiek in de praktijk terecht (zoals
aandachtsgebieden, type klachten, behandelvorm):
3a. Beschrijf in maximaal 10 zinnen de algemene visie/werkwijze van de praktijk en hoe uw
patiënten/cliëntenpopulatie eruit ziet. Bijvoorbeeld: op welke problematiek/doelgroep richt de
praktijk zich, betrekt u familie/omgeving in de behandeling, past u eHealth(toepassingen) toe, etc.:
Naast posttraumatische stressstoornissen, depressieve- en angstklachten, noem ik ook nog enkele
andere van mijn expertisegebieden:
Relatie- en communicatieproblematiek
Ouderschaps- en opvoedingsproblemen
Hoog sensitief zijn
Studieproblemen
Echtscheidingsmediation
Docent/supervisor interpersoonlijke communicatie en gespreksvoering
In de praktijk bestaat ook de mogelijkheid voor mensen uit andere culturen om hulp te zoeken., met
respect voor hun eigen cultuur zonder dat hun problematiek vanuit een Westerse bril beschouwd
wordt.
3b. Patiënten/cliënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn praktijk terecht:
Alle hoofddiagnoses
Aandachtstekort- en gedrag
Pervasief
Overige kindertijd
Delirium, dementie en overig
Alcohol
Overige aan een middel
Schizofrenie
Depressie
Bipolair en overig
Angst
Restgroep diagnoses
Dissociatieve stoornissen
Genderidentiteitsstoornissen
Psychische stoornissen door een somatische aandoening
Seksuele problemen
Slaapstoornissen
Persoonlijkheid
Somatoforme stoornissen
Eetstoornis
4. Samenstelling van de praktijk
Aan de praktijk zijn de volgende zorgverleners verbonden:
Indicerend regiebehandelaar 1
Naam: Drs. P. A. Poolman
BIG-registratienummer: 19057715425
Coördinerend regiebehandelaar 1
Naam: Drs. P. A. Poolman
BIG-registratienummer: 19057715425
5. Professioneel (multidisciplinair) netwerk
5a. Ik maak gebruik van een professioneel (multidisciplinair) netwerk waaronder:
Huisartsenpraktijk(en)
Collegapsychologen en -psychotherapeuten
Verpleegkundig specialisten
ggz-instellingen
Zorggroep(en)
Anders: Straf- en asieladvocaten
5b. Ik werk in mijn professioneel (multidisciplinair) netwerk het meest, frequent, samen met
(naam/namen en indien van toepassing BIG-registratie(s)):
Met name instellingen voor transculturele psychiatrie zoals Pro Persona (De Gelderse Roos), De
Evenaar (GGZ Drenthe) en Centrum ’40- ’45 (Amsterdam).
GGZ-instellingen in de regio:
Lentis en GGZ Drenthe
5c. Ik maak in de volgende situaties gebruik van dat professionele (multidisciplinaire) netwerk,
tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Bij het maken van Medische Rapporten en bij de aanvang van een nieuwe behandeltraject vraag ik,
indien beschikbaar, altijd (met toestemming van betrokkene) de gegevens van eerdere behandelaars
op met betrekking tot consultatie, diagnostiek, therapie ontwikkeling en medicatie.
5d. Patiënten/cliënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij (mijzelf,
huisartsenpraktijk/post, spoedeisende eerste hulp, ggz-crisisdienst):
Ik heb formeel geen 7 x 24 uur bereikbaarheid. Dat hoeft ook niet voor mijn praktijk.
Wel geef ik aan cliënten die zich in een crisissituatie bevinden de mogelijkheid mij dag en nacht te
bereiken.
5e. Heeft u specifieke afspraken met een ggz-crisisdienst, HAP of SEH?
Nee, omdat: Sinds een paar jaar verwijzingen naar De Crisisdienst uitsluitend via de huisarts
verlopen.
5f. Ik vorm een lerend netwerk met de volgende vijf (inclusief mijzelf) zelfstandig werkende
zorgverleners of heb mij aangesloten bij het lerend netwerk van de volgende zorgaanbieder:
Helder GGZ te Zuidlaren:
5g. Het lerend netwerk geeft op deze manier invulling aan het samen leren en verbeteren:
Via MDO (tweewekelijks), intervisie , deskundigheidsbevordering, casuïstiek, diagnostiek (wekelijks).
Met:
– Mw. Barbara Loomans, psycholoog.
– Mw. Marjon Mijnders, ervaringsdeskundige
– Mw. Merve Cuzdan, directie, WMO begeleider
– Dhr. Taner Cuzdan, zorgmanager + WMO begeleider
– Mw. Tugce Tezel, psycholoog
– Mw. Vivian Brinkgreve, creatief therapeute
6. Contracten met zorgverzekeraars en de vergoeding van verzekerde zorg
Heeft u een contract met de zorgverzekeraar?
Nee
7. Behandeltarieven:
Ik heb de tarieven die ik hanteer gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik heb het tarief voor zelfbetalers gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik hanteer geen voorwaarden en tarief voor no-show.
Ik upload het document/de documenten met de behandeltarieven, no-show voorwaarden en noshow
tarief op : www.ggzkwaliteitsstatuut.nl
8. Kwaliteitswaarborg
Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie, specialisme of
branche/beroepsvereniging(aanvinken wat van toepassing is:
Intervisie
Bij- en nascholing
De beroepscode van mijn beroepsvereniging
Anders: Zie de opnieuw voor vijf jaar verlengde BIG-registratie als GZ-psycholoog.
Link naar website met bewijsvoering van de basiskwaliteitseisen van uw beroepsgroep: Zie website
NVGzP
9. Klachten- en geschillenregeling
Mijn patiënten/cliënten kunnen met klachten en geschillen over mij of mijn behandeling terecht
bij mij of bij (naam en contactgegevens klachtenfunctionaris):
Zie website NVGzP
Link naar website:
Zie website NVGzP
10. Regeling bij vakantie en calamiteiten
10a. Patiënten/cliënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakantie en ziekte terecht bij
Naam vervangend behandelaar:
Mw. Erica Holtjer te Stadskanaal
10b. Ik heb overdracht geregeld en vastgelegd in geval de praktijk plotseling sluit wegens
overlijden of andere calamiteiten:
Ja
II. Het behandelproces – het traject dat de patiënt in mijn praktijk
doorloopt
11. Wachttijd voor intake en behandeling
Patiënten/cliënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling via deze link of
document (en kunnen deze telefonisch opvragen).
Link naar wachttijden voor intake en behandeling: Elkle client kan, wat mij betreft, binnen 7 dagen bij
mij terecht , indien noodzakelijk ook ’s avonds of op zaterdag
12. Aanmelding en intake
12a. De aanmeldprocedure is in de praktijk als volgt geregeld (zoals: wie ontvangt de telefonische
aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de patiënt/cliënt):
Aanmelding kan telefonisch of via de website.
Ik doe zelf de intake en ben daarnaast ook de enige die met de cliënt communiceert.
12b. Ik verwijs de patiënt/cliënt naar een andere zorgaanbieder met een beter passend
zorgaanbod of terug naar de verwijzer –indien mogelijk met een passend advies- indien de praktijk
geen passend aanbod heeft op de zorgvraag van de patiënt/cliënt:
Ja
13. Behandeling
13a. De patiënt/cliënt is geïnformeerd over degene die het aanspreekpunt is tijdens de
behandeling (naam en functie van de betreffende persoon zijn bekend bij de patiënt/cliënt):
Ja
13b. Bij langer durende behandeling (> 12 weken) stuurt de indicerend regiebehandelaar een
afschrift of samenvatting van het behandelplan als brief naar de huisarts (of andere verwijzer),
tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Ja
13c. Ik draag zorg voor goede communicatie met de patiënt/cliënt en –indien van toepassing en
met toestemming van de patiënt/cliënt- diens naasten, over het beloop van de behandeling. Ik doe
dat als volgt:
De communicatie met de cliënt en het bespreken van het verloop van de behandeling zijn bij mij een
geïntegreerd onderdeel van de therapiesessies
13d. De voortgang van de behandeling en begeleiding wordt in de praktijk als volgt gemonitord
(zoals voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):
– Bij depressies: Regelmatige scores op Hamilton Depressie Schaal checken
– SCL 90 klachtenlijst
– (Elementen van) Standaard onderzoek bij psychische stoornissen
13e. Ik reflecteer periodiek en tijdig met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten,
medebehandelaren) de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Als
standaardperiode hanteer ik hiervoor:
Elke twee of drie sessies.
13f. Ik meet de tevredenheid van mijn patiënten/cliënten op de volgende manier (wanneer, hoe):
Dit zou ik liever van de andere kant willen benaderen: Als ik ook maar enigszins het gevoel krijg dat
er van een op mij gerichte c.q. geprojecteerde onvrede sprake is, stel ik dat in dezelfde sessie nog
aan de orde en ga dat vervolgens met cliënt uitwerken.
14. Afsluiting/nazorg
14a. Ik bespreek met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten) de resultaten van de
behandeling en de mogelijke vervolgstappen:
Ja
14b. De verwijzer wordt hiervan door de (coördinerend) regiebehandelaar in kennis gesteld
middels een afrondingsbrief, tenzij de patiënt/cliënt hiertegen bezwaar maakt:
Ja
14c. Als een vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de verwijzer. Ik
informeer de vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en de behaalde
resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de patiënt/cliënt hier bezwaar tegen maakt:
Ja
15. Omgang met patientgegevens
15a. Ik vraag om toestemming van de patiënt/cliënt bij het delen van gegevens met niet bij de
behandeling betrokken professionals:
Ja
15b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe
geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en
huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld),
het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij
materiële controle):
Ja
15c. Ik gebruik de privacyverklaring als de patiënt/cliënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan
zijn zorgverzekeraar/NZa:
Ja
III. Ondertekening
Naam: Peter Poolman
Plaats: Vriescheloo
Datum: 28-06-2022
Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening,
handel conform het Landelijk kwaliteitsstatuut ggz en dat ik dit kwaliteitsstatuut
naar waarheid heb ingevuld:
Ja